Tuesday, July 11, 2017

საზოგადოების ნაწილი მიიჩნევს, რომ მასმედია ინდუსტრიაა და შესაბამისად თავისუფალი ვერ იქნება.

მედია სულ უფრო დიდ როლს ასრულებს თანამედროვე საზოგადოებაში, სულ უფრო მეტად იჭრება ცხოვრების ყველა სფეროში და მნიშვნელოვანწილად განსაზღვრავს მის ხასიათს. ამიტომ განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, რომ ის დამოუკიდებელი იყოს და ადამიანებს ობიექტურ სინამდვილეს აცნობდეს. თუმცა დღევანდელ სამყაროში, როცა ყველაფერი, მათ შორის მედიაც, ინდუსტრიის ნაწილია, რთულია შეინარჩუნო მიუკერძოებლობა და არ მოექცე სხვადასხვა გავლენის ქვეშ.
მედიის ნებისმიერ საშუალებას სჭირდება არსებობის წყარო, მაგალითად, რეკლამა. ამ მხრივ, მედია გარკვეულწილად დამოკიდებული ხდება დამკვეთზე, მის ინტერესებს ემსახურება. უამრავი გამოკითხვა ჩატარებულა საზოგადოებაში ტელევიზიების ნდობის დასადგენად. აღსანიშნავია, რომ ნაკლებად დამოუკიდებლად მიაჩნიათ უფრო რეიტინგული ტელევიზიები (მაგ.:"რუსთავი 2" "იმედი"), ხოლო შედარებით დამოუკიდებლად არც ისე ყურებადი ტელევიზიები ("აჭარა", "კავკასია"..). ამდენად, მედიას შეუძლია ობიექტურობის შენარჩუნება იმ შემთხვევაში, თუ უარს იტყვის დამფინანსებლებზე, თუმცა დღევანდელ კონკურენტულ სამყაროში ამგვარი პოზიცია არ მოგიტანს რეიტინგს და მცირე აუდიტორიისთვის არსებული მედია განწირულია. მეტად განვითარებულ ქვეყნებში, ეკონომიკური პროდუქტიულობა წინ უძღოდა მედიის ზრდას და პრესის თავისუფლების მაღალ ხარისხს. მაგრამ ნაკლებად განვითარებულ ქვეყნებში ასე არ ხდება. ამიტომ, ჩვენთვის საინტერესოა აფრიკის მაგალითი, სადაც შექმნილია ორგანიზაცია- ,,აფრიკული მედიის ინიციატივა”. ევროპის ქვეყნებს ჰქონდათ მცდელობა გაეუმჯობესებინათ აფრიკული მედია, ამისთვის 300 მილიონი დოლარის ოდენობით ინვესტიცია განხორციელდა. ვფიქრობ ამ გამოცდილების ხარჯზე, მხოლოდ მედიის დახმარების სახელმწიფო ფონდების შექმნის შემდეგ თუ შეიძლება მის დამოუკიდებლობაზე ფიქრი.
ამდენად, მედია არასდროს არის თავისუფალი და დამოუკიდებელი იმ ელიტისგან, რომელიც მას ფინანსურად აკონტროლებს. ობიექტურობის შენარჩუნება არაა ადვილი და მომგებიანი, შესამაბისად დამოუკიდებელი მასმედია იშვიათია...

No comments:

Post a Comment